Några av våra kunder
Vi hjälper er designa, utveckla och lansera enastående digitala användarupplevelser
En genomtänkt UX-design leder till bättre kundengagemang och fler konverteringar. Som UX-designbyrå jobbar vi dagligen för att skapa användarvänliga webbplatser. Förutom UX-design kan våra designers också interaktionsdesign, informationsarkitektur och tillgänglighetsanpassning.
Vi vet hur design och kommunikation leder till konvertering. Väcker känslor. Med heltäckande verktyg och strategier anpassade efter ditt varumärke. Som en välskriven text av våra copywriters, webbutveckling av våra utvecklare eller grafiskt material från vårt designteam. Det blir ett komplement till UX-designen, som den fullservicebyrå vi är. Den bidragande faktorn till att du uppnår alla mål med din webbplats.
Såhär arbetar vi med design
Genom åren har vi på Mild noga utvecklat en unik designmodell. Oavsett om vi tar oss an er som har ett internationellt känt varumärke eller en mindre verksamhet med lokal förankring, skräddarsyr våra designers lösningen åt er. I modellen inspireras vi av delar i projekt som tidigare blivit lyckade, och förankrar sedan detta i vårt samarbete med er.
1. Upptäcka
Vi börjar alltid med att ta reda på era behov och vilka utmaningar som finns. I detta stadie ställer vi både oss och er som kund, frågor som “vilket syfte och mål har projektet?” och “vad vill vi uppnå med en ny webbplats?”. Det är också nu vi sätter oss in i målgruppen genom att studera användare närmare, genom beteendemönster och geografiska samt demografiska faktorer. Vi stämmer också av om det finns några speciella önskemål och begränsningar med projektet och vilken nivå av WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som vi ska hålla.
2. Definiera
I steg två utgår vi ifrån en sitemap, en överblick på hur er webbplats ska se ut. Vi tänker också ut personas som agerar tänkta användare av er webbplats. Dessa utgörs av de geografiska demografiska egenskaper som vi upptäckte i första steget, och gör det enklare för oss att förstå vilka vi egentligen designar för. Samtidigt tittar vi på hur konkurrenter gör genom en konkurrentanalys, för att försäkra oss om att era besökare förstår hur de ska agera på er nya webbplats.
Vi tittar också på hur kundresan kommer att se ut. Hur tar sig besökaren från A till B, och vad vill vi få besökaren att göra? Det kan vara att maila er, köpa en produkt eller fatta något annat beslut.
3. Produktion
Nu är det dags för själva produktionen av er webbplats. Här börjar vi oftast med att skapa upp wireframes, en avskalad design av er webbplats utan finesser. En wireframe gör det lättare för både er och oss att få en första inblick i hur sidan kommer att vara utformad, med fokus på struktur snarare än det visuella. Börjar vi att designa för tidigt i processen, får vi för många delar att hugga tag i samtidigt. Därför väntar vi med den biten tills strukturen känns optimal.
Fortsättningsvis tar vi fram en visuell design av era wireframes samt skapar en prototyp av er webbplats. Nu kan ni klicka er runt och se hur funktioner och den inledande designen ser ut. Vi adderar även UX-copy i prototypen, för att ni ska bilda er en uppfattning om hur era texter kan komma att se ut på er nya webbplats. I detta steg utför vi sedan användbarhetstester där vi testar prototypen för att se om designhypoteserna faktiskt fungerar.
4. Leverans
När vi båda är nöjda med webbplatsen och ni har godkänt designen, är det dags för vår slutleverans. Ni får en överlämning av high-fidelity skisser redo för en utvecklare att implementera på er sajt. Detta görs vanligtvis av oss men kan också göras av er, beroende på vilka kompetenser ni besitter och hur era önskemål ser ut. I leveransen skickar vi också med guidelines på hur designens olika delar ska användas: fonter, ikoner, färger och liknande.
Vad våra kunder säger
Några av våra UX-projekt
Tillsammans skapar vi en webbplats ni kan vara stolta över
Skriv till oss! Kanske är du bara sugen på att prata generellt om design? Skriv då också, vi gör det gärna och ofta.
Varför ska jag välja Mild som UX-byrå?
- Vi designar användarupplevelser som omvandlar nya besökare till betalande kunder
- Vi förstår helheten kring UX-design, skräddarsydd grafisk profilering, användarvänlighet, tillgänglighet och konverteringsoptimering – allt sammanvävt i en app eller webbplats.
- Vi samarbetar med allt ifrån lokala aktörer till multinationella börsbolag.
- Vi har ett tätt och transparent samarbete med våra kunder och följer ständigt upp resultatet på arbetet vi gör.
- Vi har ett erfaret team UX/UI-designers utplacerade på våra tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Vanliga frågor kring UX-design
Vad menas med UX?
UX är en engelskt förkortning på User Experience. En direkt översättning är användarupplevelse. Med UX i åtanke sätter designern användaren i framsätet, bygger design och copywriting som gör upplevelsen bättre för webbplatsbesökaren. En bra UX gör att användaren kan navigera sig från A till B med genomtänkta verktyg. Där färg, funktion och text bildar en kombination som tillsammans speglar ditt varumärke.
Vad är skillnaden mellan UX och UI?
UX fokuserar på det tekniska, medan UI har fokus på det visuella. Genom att kombinera UX och UI får du en webbplats som är optimal både rent tekniskt och utseendemässigt. Färgval som drar till sig uppmärksamhet och väcker känslor, funktioner som får användaren att stanna kvar på webbplatsen och röra sig sig framåt i kundresan.
Det kan vara samma person som sitter med UX som UI, eller två olika. Eftersom inriktningarna går hand i hand är det vanligt att en och samma designer tar hand om båda delar.