Värdet av SEO på arabiska
Arabiska är ett av de fem största språken i världen. Det är skäl nog att anpassa sin webbplats med arabisk SEO. Men ett ännu större skäl till att rikta sig mot arabländerna är att flera av dem genomgår en modernisering som öppnar upp för utländska företag. 2015 exporterade Sverige till Förenade Arabemiraten för cirka 6,8 miljarder kronor, vilket motsvarar en total ökning på 85% sedan 2010, och i Saudiarabien blir de svenska företagen allt fler – de har varit närvarande där i över sjuttio år. Arabländernas unga befolkningar är snabbt växande och digitaliseringen ökar – det är hög tid att etablera sitt företag österut.
För att lyckas med utmaningen att skapa anknytning till kulturella, sociala, regionala skillnader och lokala sökmotoralgoritmer måste innehållet på din webbplats anpassa för SEO på arabiska. Och Google Translate kan inte hjälpa dig här. Dagens människa är en van internetanvändare – enkel, eller än värre automatisk översättning av sökord och sökfraser övertygar oss inte. Det inger inte heller något förtroende för webbplatsen. All webbnärvaro reflekteras på företaget bakom, därtill fokuserar sökmotorerna allt hårdare på att ge lokalt relevanta sökresultat, varför SEO på arabiska ökar webbplatsens chanser att indexera sig korrekt på exempelvis Google Arabic. Med andra ord: låt oss välja orden åt dig för en mer lyckad SEO-satsning.
Hur vi jobbar med SEO på arabiska
Planerar du att etablera en befintlig e-handel i Oman, sökmotoroptimera dina återförsäljare i Egypten eller få in fler heta leads från Marocko? Vi på Mild har stor erfarenhet av flerspråkig SEO mot internationella marknader, däribland SEO på arabiska. Vårt SEO-team är mångkulturellt och våra medarbetare högkompetenta i språket de optimerar på. Dessutom tilldelas du en dedikerad
projektledare med övergripande ansvar – du slipper ha en kontaktperson per språk, projektledaren hanterar alla dina internationella SEO-satsningar åt dig. SEO på arabiska följer samma steg som den på svenska. Vi börjar med att ta fram en nulägesanalys som bland annat definierar vilka fraser din webbplats ska synas för, webbplatsens nuvarande placering på de aktuella sökorden, on-page-, nyckelords- och konkurrentanalys samt analys av nuvarande trafik. Nulägesanalysen mynnar ut i en strategisk arbetsplan med beslutade insatser för kommande månader för så väl on-page som off-page, samt hur utfallet av arbetet ska mätas och rapporteras.