Vad är Matomo Analytics?
Matomo, tidigare Piwic, är idag en ledande plattform för webbanalys med över en miljon användare i fler än 190 länder. Verktyget har blivit ett starkt alternativ till världens hittills mest använda analysverktyg, Google Analytics och har blivit särskilt uppmärksammat på grund av sin kapacitet att värna om besökarnas integritet.
Hur fungerar Matomo?
Liksom Analytics förser Matomo dig med detaljerade rapporter om din webbplats, sidvisningar, sökord, besökare och deras beteende på webbsidan. Med vissa betydelsefulla skillnader dock. Bland annat är Matomo byggt på “Open source” eller öppen källkod. Det innebär att du som äger licensen har möjlighet att vidareutveckla, anpassa och dela mjukvaran helt efter dina egna behov, utan att behöva låsa upp dig i begränsande och inte sällan dyra, licensavtal.
Ännu en viktig skillnad är att Matomo är fullt GDPR-kompatibelt. Det betyder att verktyget uppfyller specifika krav gällande databearbetning och ger dig full kontroll över dina dataflöden. Av samma anledning kallar sig Matomo själva för “Google Analytics-alternativet som skyddar dina data och dina kunders integritet.” Något som blivit särskilt efterfrågat på marknaden sedan GDPR-lagen (Dataskyddsförordningen) trädde i kraft 2018.
Matomo tillåter endast att den data sparas som är nödvändig för att kunna förse en sajts användare med en riktigt bra tjänst. Spårning aktiveras på webbplatser via loggfiler eller med hjälp av en JavaScript-tagg som läggs till längst ned på varje sida, alternativt genom en TagManager som fångar upp sidvisningar och händelser på sidan. Matomo registrerar sedan all aktivitet och sammanställer exakt data för att tillhandahålla detaljerade webbanalysrapporter.
Vem kan använda Matomo?
Matomo lämpar sig väl för alla typer av verksamheter och webbplatser som vill ha mer kontroll över sina dataflöden och som är ute efter ett effektivt, högpresterande (och förvånansvärt lättförståeligt) statistikverktyg.
Vi rekommenderar särskilt Matomo för sajter och applikationer där integriteten är av högsta vikt, såsom inom hjälporganisationer, vård och omsorg, försvarsmakten, rättsväsendet, skolor och infrastruktur liksom för intranät där det finns risk att känslig information läcker ut.
Vill du ha hjälp med frågor relaterat till Matomo?
Fördelar med Matomo:
- Öppen källkod. Fritt att anpassa och vidareutveckla verktyget utan dyra licensavtal.
- GDPR kompatibelt och ger dig 100 procent ägandeskap över din data.
- Användarvänligt –tydligt gränssnitt som gör det enkelt att utläsa din data, dessutom på ett estetiskt tilltalande sätt.
- Finns många spännande tillägg, så kallade plug-ins.
- Enkelt att integrera med med mängder av marknadsföringsverktyg.
- Det är inte “ännu en” produkt som ägs av Google.
- Gör det möjligt att enkelt kunna importera statistik från Google analytics vid behov.
Finns det några nackdelar?
Som med alla analysverktyg finns både för och nackdelar. I Matomos fall skulle det isåfall främst handla om merkostnader. Matomo är gratis i sitt grundläggande utförande och då ingår ett visst antal funktioner i Matomo. Vill man sedan ha fler funktioner kan man behöva köpa till ytterligare moduler. Det kan exempelvis handla om plugins såsom A/B-tester där du jämför vilken version av dina webbplatser eller appar som lockar flest användare, eller Aktivitetslogg som förser dig med en detaljerad granskningslogg över alla aktiviteter som sker i din Matomo Analytics för ökad säkerhet, riskhantering och problemdiagnostik.
Vår erfarenhet är dock att man kommer rätt långt med de grundläggande funktionerna såsom mål och kampanjmätning. Tack vare den öppna källkoden kan du också bygga egna plugins vid behov. Du kan med andra ord anpassa Matomo i det oändliga, för att få fram exakt den data ni behöver.
Hur arbetar vi på Mild med Matomo?
Matomo är väldigt enkelt att implementera –ytterligare en av verktygets stora fördelar. Det är kompatibelt med alla vanliga CMS-system såsom WordPress, Wix, SquareSpace, Drupal, Joomla, Webflow, Shopify store, GoDaddy Website Builder och Jimdo, för att bara nämna några. Till flera av dem finns färdiga plugins som gör att installationen tar några få minuter.
Matomo kan implementeras på din webbsida på två olika sätt:
1. Som en molntjänst via Matomo Cloud, där du lägger den hos en molnleverantör. Det kan exempelvis vara leverantörer som Amazon, Google och Microsoft Azure som tillhandahåller tjänster på sina servrar genom internetanslutningar som alltid är uppkopplade och säkra.
2. Du kan också ladda ner hela källkoden för att installera den på en egen server eller hyra serverplats i en serverhall mot en månad-eller årsavgift. Du har hela tiden full tillgång till koden och databasen där Matomo lagrar all data.
Mild hjälper dig igenom hela implementeringsfasen och utbildar även sälj och marknad så att alla användare kan känna sig trygga med verktyget och nyttja det till sin fulla potential.