Några av våra kunder
Vi hjälper företag ta fram copy som fångar uppmärksamhet, stärker varumärket och ökar försäljningen
Copywriters formar varumärket med ord. Till skillnad från en traditionell skribent, får copywritern mottagaren att reagera. Känna något och många gånger göra något, välja något. Köpa en dryck av ett visst varumärke i stället för ett annat. Gå till just det där fiket i stället för det identiska runt hörnet.
Våra copywriters arbetar varje dag med att sälja genom ord. De är också vana vid att sätta rätt ton på varumärken. Eftersom vi är en copybyrå som tidigare hjälpt varumärken i olika branscher, är vi säkra på att vi kan komma på receptet för ditt varumärke likaså. Hur det särskiljer sig från andra, och får dina kunder att välja precis dig.
Axplock av texter som vi vanligtvis hjälper våra kunder med:
Produkttexter
Beskrivande text om en specifik produkt. Som förklarar nyttan med produkten och varför den är unik. Produkttexter är korta och koncisa, lätta att läsa och framhäver det bästa med din produkt.
Annonscopy
En annonstext har ett tydligt CTA (call to action). Den får läsaren att agera, göra något. Det kan vara att köpa en viss produkt eller att fylla i ett formulär.
Webbplatsinnehåll
Texter till er webbplats kan ha olika inriktningar. Blogginlägg och beskrivande texter om er verksamhet är två vanliga typer av webbplatsinnehåll.
Sociala medieinlägg
Till er Linkedin, Instagram, Facebook eller andra sociala medier. Texten anpassas efter varje sociala medier-kanal. På så sätt blir texten lika slagkraftig oavsett kanal.
SEO-texter
Texter som rankar högt på Google. Våra SEO-specialister tar fram utvalda sökord som copywritern använder i texterna, för att driva mer trafik till din webbplats.
Artiklar
Intervjuer eller andra typer av längre texter. Här kan syftet vara att utbilda läsaren i ett ämne. Om en intervju ingår i artikeln, framhävs expertkunskap. Det förbättrar trovärdigheten för din produkt eller tjänst.
Varumärkescopy
Texter som förstärker ditt varumärke. Som talar om för din målgrupp varför de behöver dig. Varumärkescopy skapar igenkänning och pratar ditt språk. Läsaren blir både inspirerad och intresserad av att veta mer om ditt varumärke.
Översättningar
Översättning från ett språk till ett annat. I översättningen ansvarar copywritern för att ordvalen matchar ditt varumärke och följer budskapet ni vill förmedla.
Broschyrer & produktblad
Broschyrer och produktblad av olika slag. Det kan vara till mässor eller event, beskrivning av era produkter eller tjänster.
Nyhetsbrev
Mail som framhäver nyheter i ert produktsortiment eller i organisationen. Ett nyhetsbrev är ofta återkommande och skickas ut till kunder eller potentiella kunder.
Guider & whitepapers
Förklarande texter som handlar om specifika ämnen. Här framhävs ofta expertkunskap inom ett visst område, på ett pedagogiskt sätt.
UX-copy
Texter som gör webbplatsen mer användarvänlig. Allt från ordval på knappar till längre texter som guidar användaren vidare i kundresan.
Såhär ser vår process ut
1. Lyssna
I första steget behöver vi bli bekanta med ert varumärke. Lyssna in vilka ni är. Det görs ofta genom ett möte mellan oss och dig som kund. Frågor som vi ställer i detta inledande stadie handlar om er affärsidé, hur ni föredrar att jobba och vad ni har för mål med vårt samarbete. Detta steg säkerställer att leveransen sedan blir det vi båda förväntar oss.
2. Presentera förslag
Copywritern ger sina förslag på hur vi uppnår era mål och visioner. Här gäller det att vara lyhörd för copywriterns tankar. Många gånger är det nya vinklar på texter, ämnen och kanaler som föreslås. Våra copywriters har dokumenterad erfarenhet och vet vad som fungerar i vilken kanal, samtidigt som vi självklart alltid har era mål och önskemål i åtanke.
I detta steget kan vi också ta fram en tone of voice: ett dokument som förklarar hur ni vill uttrycka er i text. Denna guide kommer ligga till grund för alla kommande texter vi och ni skriver.
3. Research
Copywritern gör antingen research på egen hand, eller så bistår ni som kund med material. En mix av detta är att copywritern intervjuar en expert hos er för att undersöka ett visst ämne eller område. Research-arbetet kräver sin tid. Om det slarvas med detta steg, kommer skrivarbetet försvåras och resten av processen bli osmidig.
4. Producera
När copywritern har allt förarbete klart, börjar skrivarbetet. Vi tar då alltid fram ett första utkast som vi skickar till dig som kund. Här har du möjlighet till ett par korrvändor, så att ni blir nöjda med texten. Copywritern rättar sedan till era önskade förbättringar av texten, utifrån era kommentarer.
5. Publicera
När texten är klar för publicering, stämmer vi alltid av arbetet. Blev texten som vi tänkte? När kommer den att publiceras och var? Det är alltid roligt för copywritern att få se texten live. Det slutgiltiga resultatet som vi har arbetat fram tillsammans.
Vad våra kunder säger
Läs mer om våra projekt
Vi tar fram copy som resonerar med er målgrupp
Skriv till oss! Ibland är det inte lätt att veta exakt kravställning, vi hjälper er mer än gärna på traven.
Varför ska jag välja Mild som copybyrå?
- Vi förstår helheten kring copywriting – i form av att texterna ska vara målgruppsanpassade, engagerande och i slutändan driva ökad försäljning
- Vi samarbetar med allt ifrån lokala aktörer till internationellt kända varumärken.
- Vi har ett erfaret team copywriters utplacerade på våra tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö
Vanliga frågor kring copywriting?
Vad gör en copywriter?
Skriver, gör research, intervjuar och undersöker. En copywriter använder pennan (kanske tangentbordet) som främsta verktyg för att förmedla ett budskap. Copywriting är varumärkesbyggande och sälj samtidigt.
Hur lång tid tar det för er att skriva copyn?
Det varierar från text till text. Tidsåtgången är beroende av den mängd bakgrundsfakta som copywritern har tillgång till, innan texten påbörjas.
Kan ni ta fram texter inom alla olika sorters ämnen?
Våra copywriters är vana vid att skriva olika texter, om olika ämnen. De vet hur de gör research på egen hand. Antingen med hjälp av expertintervjuer eller fakta från andra pålitliga källor.
Vilken information kommer ni behöva?
Det beror på vilken typ av text som ska skrivas, och vinkeln på den. Våra copywriters vet precis vilken information som kommer behövas, när de vet vilken typ av text som ska skrivas.
Skriver ni SEO-anpassade texter?
Vad jobbar ni med för typ av bolag?
Vi på Mild jobbar med allt från lokala aktörer till börsnoterade företag. Våra kunder finns både nationellt och internationellt och i alla typer av branscher.