Europas största event för sökmarknadsföring
Förra veckan var Tim och Marcus från Mild Media på plats i ett soligt Brighton för den populära konferensen BrightonSEO. Dagen innan deltog de även i heldagsutbildningarna Advanced Technical On-page SEO och E-commerce SEO. Den förstnämnda hölls av ingen mindre än Fili Weise, tidigare Google Engineer och Search Quality.
De ämnen som fick störst fokus dessa dagar var högkvalitativt content, strategi för internlänkar och laddningstider. Tim och Marcus listar 5 saker var som de tog med sig från konferensen.
Tims femma:
- Göm inte dina produktrecensioner, produktmanualer eller liknande bakom tabbar i din e-handeln. Detta är värdefullt innehåll som du vill att Googles botar lätt ska komma åt.
- Väldigt svalt intresse runt röstsök, som tidigare har varit en stor snackis.
- Google Ads är i förändring. Smart bidding med breda matchningar och dynamiska annonser är framtiden. Låt algoritmen göra jobbet.
- Kommer UX bli en ännu större rankingfaktor i framtiden?
- Internlänka, internlänka, internlänka!
Marcus femma:
- Se till att undvika konflikter i dina tekniska signaler som du anger till Google (kort sagt).
- Sätt inte en klassisk 301:a eller 404:a på dina utgångna produkter. Meddela istället dina besökare att varan är slut och länka till liknande produkter eller den övergripande kategorin.
- Laddningstid ska inte vara något du tänker på efter att du byggt din webbplats. Det tänket måste finnas med redan i utvecklingsfasen. Se också till att din webbplats inte är beroende av Javascript. Sidans viktigaste funktioner bör kunna användas utan detta.
- Se till att alla sidor som du vill ska vara indexerbara finns med i din sitemap. Jämför sedan din sitemap och se vilka sidor Google anser vara indexerbara men som inte finns med i din sitemap. Sitemaps är i sig ingen rankingfaktor men har en väldigt stor inverkan på hur Google crawlar din site.
- Produktrecensioner underskattas av många. Var inte en av dem.
Tim, Marcus och resten av oss på Mild Media tackar alla grymma föreläsare, Kelvin Newman (grundare) och BrightonSEO för en fantastiskt insiktsfull konferens! Vi kommer definitivt tillbaka.