Högre konverteringsgrad på din e-handel? Vårt designteam ger sina bästa råd
Konverteringsgraden på din e-handel är ett direkt resultat av den design du investerar i. Designen väger in alla aspekter, som tydlig struktur och navigering, tilltalande färger och typsnitt, responsivitet för alla typer av enheter och ren layout utan en massa störande inslag. Du behöver ha total kontroll över ditt kassaflöde för att upplevelsen från kundvagn till checkout ska kännas trygg och förtroendeingivande – större förtroende betyder högre konverteringsgrad. Användarna har trots allt tagit sig såhär långt, då ska resten av kundresan gå smidigt.
Ändå är konverteringsgraden på flera e-handlar relativt låg. Över hälften av alla påbörjade kundvagnar överges innan de ens nått fram till checkout. Vad är det som inte görs ordentligt?
Vrid upp konverteringsgraden på din e-handel med våra do’s and don’ts
För att komma till bukt med vad som hindrar konverteringsgraden på din e-handel kan du göra något så enkelt som att införa en gästkassa. Då slipper dina användare känna sig tvingade att skapa ett konto, något som annars genererar ett extra steg och riskerar att potentiella kunder överger sin kassa. Gör det istället valfritt att skapa ett konto, samt presentera valfria fält i kassaflödet – där användarna kan registrera sig om de vill.
Du kan också höja konverteringsgraden på din e-handel genom att erbjuda en snabb checkout, som kommer ihåg dina användares uppgifter till nästa gång, samt att alltid göra tidiga användbarhetstester på riktiga användare. Då minskar du risken att lägga tid och resurser på funktioner som inte möter användarnas behov.
Vad mer?
Höj konverteringsgraden på din e-handel genom att: visa extra kostnader tidigt
Visa den totala kostnaden för användarna så tidigt som möjligt. Låt inte det här bli en överraskning för dem långt senare i köpprocessen – det är ingen rolig överraskning att få och sänker aktivt konverteringsgraden för din e-handel. En undersökning visar att 49 % lämnar varukorgen när avgifter smygs på dem såhär. Ange istället frakt, skatter och andra kostnader i förväg, så att användarna är medvetna om dem innan de når checkout.
Ha en tydlig design för att höja konverteringsgraden på din e-handel
En design med tydlig struktur och hierarki bland rubriker, text och knappar är en viktig del av konverteringsgraden på din e-handel. Designen ska vara tillgänglig för alla, inte förvilla eller störa kassaflödet. Se till att ha rätt kontraster på färgerna, att länkar ser ut som länkar genom understrykning eller färg och ta bort så många hinder och distraktioner som möjligt. Du vill inte att användarna ska lämna kassan före checkout, låt därför ingenting pocka på deras uppmärksamhet.
Designen ska också vara tydlig med vad användarna förväntas göra i varje steg – välja betalsätt, ange uppgifter. Stegen ska heller inte vara för många.
Använd en förloppsindikator
På tal om steg: använd gärna en förloppsindikator, som på något sätt gestaltar stegen i kassaflödet och hjälper användarna att se var de är i köpprocessen. Konverteringsgraden för din e-handel ökar om de kan se hur många steg som återstår och få en uppfattning om hur mycket mer tid som köpet kommer att ta: köpet görs tydligare genom att du ber om information stegvis och vägleder användarna genom varje steg.
Förenkla kassaflödet – bästa medicinen för konverteringsgraden på din e-handel
Det här är ett mer genomgripande jobb som på sikt gör mycket för konverteringsgraden på din e-handel. En undersökning visar att de flesta webbplatser kan minska antalet steg och fält att fylla i med 20-60 %, vilket är en ganska hög siffra. Genom att förenkla och effektivisera ditt kassaflöde kan dina användare snabbare nå checkout – och bli kunder. Ta därför bort onödiga steg och onödiga formulär, kombinera om möjligt för- och efternamn i samma namnfält, be inte om samma information två gånger och låt faktureringsadress som leveransadress vara ett alternativ. Erbjud också förfyllda fält där det är möjligt.
Skicka inte användare bakåt i kassaflödet
Hela 80 % av dagens e-handlar tillåter inte användarna att redigera data direkt i granskningssteget – steget före checkout. Det tvingar användarna att gå bakåt i kassaflödet för att exempelvis uppdatera en vara eller ändra en uppgift. Vilket är rena döden för konverteringsgraden på din e-handel.
Den här lösningen kan leda till förvirring, då användarna har svårt att veta var de är i kassaflödet. Det kan också leda till frustration över att behöva slutföra samma steg i kassaflödet två gånger.
Tillåt hellre dina användare att redigera data och uppgifter i steget före checkout, antingen via inline form fields eller page overlays.
För konverteringsgraden på din e-handels skull: erbjud en smidig checkout
Här har vi en riktigt booster för konverteringsgraden på din e-handel: en checkout som är smidig att använda och anpassad efter dina målgrupper, till exempel Klarna eller Swish. Det här är det sista steget som skiljer dina användare från det de vill ha.
Nordiska konsumenter ställer höga krav på betalsätt, och räds inte att avbryta ett köp på grund av att de inte får betala som de vill. Därför har en bra checkout med hög konverteringsgrad relevanta betalalternativ sett till dina målgrupper samt kopplingar mot din e-handelsplattform. Med en anpassad checkout går det snabbt. Du ökar din trovärdighet hos dina användare samtidigt som du erbjuder säkra köp.
Prioritera en mobilvänlig design
Konverteringsgraden på din e-handel påverkas stort av hur responsiv din webbplats är. Du bör rentav tänka ”mobile first” när du designar ditt kassaflöde: sedan 2018 görs mer än hälften av av alla e-handelsbetalningar med hjälp av en mobil enhet.
Designa innehållet i din e-handel för mobilen, skapa användarvänliga formulär och knappar som har rätt storlek samt är enkla att trycka på. Använd hög färgkontrast mellan text och bakgrund för god läsbarhet och presentera rätt tangentbord för varje fält. Se också till att användarna kan ta bilder av sina kreditkort för att fylla i information.