Google lanserar Search Console Insights

Google lanserar Search Console Insights

Sedan i augusti förra året har Google kört en stängd beta-version av nya Search Console Insights men denna finns nu äntligen tillgänglig för alla. Fokus i denna version är att höja användarvänligheten och ge användare en bättre förståelse för hur deras sajter presterar vilket går helt i linje med de senaste uppdateringarna vad gäller Core Web Vitals.

Nedan följer fem exempel på frågeställningar som nya Insights kan hjälpa användare att besvara.

1. Vilket innehåll på din sida presterar bäst?
2. Finns det innehåll på din sida som trendar?
3. Hur hittar besökare till din sida?
4. Vilka Google-sökningar leder besökare till din sida?
5. Vilka artiklar/webbsidor på nätet leder mest trafik till din webbplats?

Delar av ovanstående har funnits på Search Console men är nu betydligt enklare att hitta/förstå.

Åtkomst till nya Insights kan ske på två sätt. Antingen via nya knappen “Insights” inne i Search Console eller den info ruta som visas högst upp i Google sökresultat efter ett sök. Denna sökruta finns tillgänglig för dig som admin och kan ge värdefull information kring de sökningar du gör i förhållande till just din sida. Logga in på Search Console och testa.

Nya Insights bygger på data från både Search Console samt Google Analytics. I dagsläget stöds egendomar från Analytics UA men stöd för Google Analytics 4 är på gång.

Detta får ses som en värdefull uppdatering som på ett snabbt och användarvänligt sätt hjälper webbplats-administratörer och digitala marknadsförare att fatta bättre beslut. Det går att läsa artikeln i sin helhet här.

Vill ni veta mer om hur vi kan hjälpa er?

Kontakta oss, så tittar vi tillsammans på en passande lösning. Eller läs mer om våra tjänster kring Digital marknadsföring.