Google Analytics 4 (GA4) vs Universal Analytics – det här är skillnaden

GA4 är nästa generation Google Analytics, radikalt annorlunda sina föregångare. Vi ser på den som framtidens insiktsdrivna analysplattform.

Vad är grejen med Google Analytics 4?

Google Analytics 4 har varit i ropet sedan Google började flagga för uppdateringen i juli 2019. Utseendemässigt är GA4 mer lik Google Ads och Google Search Console, men användarmässigt särskiljer plattformen sig fundamentalt från tidigare versioner. I Google Analytics 4 kan ni tracka mobilappar och webbplatser i en gemensam property – sidvisningar, tidsmätningar och transaktioner är förenade events. Trackingen har också en mer integritetsfokuserad approach, då Google fasar ut tredjepartscookies för att vara mer compliant med GDPR och framtida regleringar. Det här har Google lyckats med genom att bland annat utveckla sin maskininlärning.

Google Universal Analytics går fortfarande att installera. Dock är Google Analytics 4 förvalt när ni skapar nya GA-egendomar. Dessutom närmar sig ett datum som är tämligen oundvikligt i dessa sammanhang.

Deadline för Google Analytics 4

1 juli 2023 ersätter GA4 den äldre versionen Google Universal Analytics rakt av. Det innebär att UA inte kommer att samla in mer data efter detta datum. Det innebär också att varje företag som använder sig av UA idag aktivt måste vidta åtgärder före det här datumet. Påbörja implementeringen så snart som möjligt.

När ni har gott om tid kan ni sätta upp ert GA4-konto noggrant, leta efter fel och missar och, så klart, fortsätta samla in data från er webbplats och era appar.

Några favorit-features med nya Google Analytics 4

Google Analytics 4 kommer med en rad nya funktioner, som ni säkert har förstått vid det här laget. Här är våra favoriter:

  • Elapsed time – mät hur lång tid det tar för era användare att genomföra olika events. 
  • Funnels – ta in historisk data som ni kan dela upp och bygga nya målgrupper utifrån. 
  • Big Query Export – använd rådata i ert warehouse för att exempelvis bygga olika machine learning-modeller. 
  • Server side-tagging – implementera tracking via Google Tag Manager och styr er applikation på olika enheter. 

Tycker ni att Google Analytics 4 är svår att förstå sig på?

Ni är inte ensamma. Hör av er till oss, så hjälper vi er att komma igång.

Kom igång med Google Analytics 4

När ni ska komma igång med Google Analytics 4 finns det i regel tre utgångspunkter: 

  • Det finns inget Google Analytics-konto sedan tidigare. Då behöver ett konto skapas och tracking ställas in, så att data börjar samlas om webbplats och/eller app. 
  • Ni använder Google Universal Analytics idag (klassisk Analytics) och vill implementera GA4 på webbplatsen. Då kan konfigurationsassistenten för Google Analytics 4 lägga till en GA4-egendom vid sidan av UA-egendomen. Båda samlar data, och åtkomst till dem båda finns via egendomsväljaren i administratörsläget.
  • Ni vill lägga till Google Analytics 4 i ett CMS, exempelvis WordPress, Drupal, WooCommerce, Shopify och Hubspot.

Vill ni att vi hjälper er?

Google Analytics 4 är ett nytt verktyg att bekanta sig med. Vi vet att plattformen kan upplevas som svår att lära sig, främst för att den är så anpassningsbar. Våra specialister har en bred kompetens inom fältet och har den senaste tiden implementerat Google Analytics 4 hos ett flertal kunder. På så sätt kan ni vara säkra på att vi bistår med rätt hjälp för att ni ska känna er trygga. Vi erbjuder olika paket för implementering av Google Analytics 4: 


Paket 1: 

  • Ett inledande möte på ungefär 30 minuter
  • Implementering av script
  • Uppsättning av GA4-konto
  • Uppsättning av Googles Data Studio
  • Kvalitetssäkring (kontroll av insamlad data, så att den är korrekt)
  • Uppsättning av mål
  • Utbildningsdokument
  • Slutleverans och genomgång på ungefär 30 minuter (möte)


Paket 2: 

  • Ett inledande möte på ungefär 30 minuter
  • Implementering av script
  • Uppsättning av GA4-konto
  • Uppsättning av Googles Data Studio
  • Kvalitetssäkring (kontroll av insamlad data, så att den är korrekt)
  • Uppsättning av mål
  • Utbildningsdokument
  • Utbildningssession med er
  • Utökat fokus på mål/KPI:er i samråd med er
  • Slutleverans och genomgång på ungefär 30 minuter (möte)


Paket 3: 

  • Ett inledande möte på ungefär 1 timme
  • Implementering av script
  • Uppsättning av GA4-konto
  • Uppsättning av Googles Data Studio
  • Kvalitetssäkring (kontroll av insamlad data, så att den är korrekt)
  • Uppsättning av mål
  • Uppsättning av e-handelsspårning
  • Utbildningsdokument
  • Slutleverans och genomgång på ungefär 30 minuter (möte)


Lilla paketet: 

  • Implementering av script
  • Uppsättning av GA4-konto
  • Uppsättning av Googles Data Studio
  • Kvalitetssäkring (kontroll av insamlad data, så att den är korrekt)
  • Uppsättning av mål
  • Utbildningsdokument
  • Slutleverans (summering via mail)

 

Prata med oss, så tar vi en titt på vilket paket som kan passa er!