Fem år med HubSpot – våra viktigaste takeaways

Det har gått fem år sedan vi på Mild började jobba med och erbjuda HubSpot som tjänst. Under den tiden har vi lärt oss en hel del – både genom vår egen implementering men framförallt när vi guidar våra kunder i hur de ska använda systemet. Ett samtal över en kaffe med HubSpot-specialisterna Pontus Arvidson och Alexander Seibel blev en chans att reflektera över resan. Vad har de lärt sig? Vilka är de största insikterna? Och hur kan du som funderar på HubSpot dra nytta av deras erfarenheter?

Här kommer våra största lärdomar, viktigaste takeouts, 5 cents – ja helt enkelt insikter vi har samlat på oss för att hjälpa dig att på bästa sätt maxa HubSpot.

1. Hejdå röriga processer!

Innan vi började med HubSpot var det svårt att följa upp våra insatser. Leads kom in – men vi visste inte alltid exakt hur eller varför. Vilken kampanj hade gett resultat? Vad var det egentligen som funkade?

Idag har vi full koll. Vi kan följa hela affären, förstå vad som driver konvertering och hjälpa våra kunder att göra samma resa.

"Många företag tror att de har koll, men i själva verket har de ingen aning om hur många leads de genererar, varifrån de kommer eller om de ens bearbetas. Med HubSpot får du svart på vitt vad som funkar – och vad som behöver trimmas," säger Pontus Arvidson, HubSpot-specialist på Mild.

"Men HubSpot är inte bara ett sätt att få bättre koll, det är också en spegel för organisationen. Många upptäcker att deras interna processer inte riktigt lirar. Vi synliggör var flaskhalsarna finns och hjälper till att få flödet att fungera som det ska," säger Alexander Seibel, HubSpot-specialist på Mild.

Ett bra exempel? Kundtjänstärenden och kundundersökningar kopplas direkt till kontaktkorten, vilket gör att sälj, support och kundansvariga ser hela kundhistoriken. Alla vet vad som hänt, vad som behöver åtgärdas och kan agera snabbt. Och bäst av allt? Automatisering kan sortera och prioritera ärenden baserat på kundernas svar – så att rätt insats sker direkt istället för att hamna i en mejltråd som ingen vill ta i.

2. Det perfekta läget? Nu.

Vi får ofta frågan: "När är rätt tid att implementera HubSpot?" Svaret? Det beror inte på omsättning eller antal anställda, utan på ditt behov.

"HubSpot handlar mycket om affärsutveckling. Det är lätt att tro att man 'bara' implementerar ett system, men egentligen handlar det om att få hela organisationen att arbeta smartare. Därför är det viktigare att börja i rätt ände, snarare än att vänta på ett perfekt läge," säger Alexander.

"Eftersom HubSpot är så enkelt att skala upp, kan man börja med en hub och bygga vidare när det behövs. Idag är tröskeln låg, och HubSpot har sänkt priserna för att göra det mer tillgängligt även för mindre bolag," säger Pontus.

3. Tydlig kundresa ger maxad business

Ett av de vanligaste problemen vi ser är att företag inte har en tydlig strategi för sina leads.

"Har du 100 kontakter ska varje kontakt ha en status. Hela poängen med HubSpot är att kunden ska bearbetas utifrån var de befinner sig i kundresan – 100 kunder, 100 strategier. Inga fler döda leads," säger Pontus.

Om marknadsteamet genererar leads men säljarna inte vet hur de ska bearbetas – då försvinner affärsmöjligheter. Med HubSpot ser du hela flödet och kan optimera varje steg i processen.

"En vanlig utmaning är att marknad och sälj inte synkar sina processer. HubSpot tvingar dem att snacka med varandra. Det blir tydligt vad som funkar och vad som inte gör det – och det är ofta en ögonöppnare för hela organisationen," säger Alexander.

"En vanlig utmaning är att marknad och sälj inte synkar sina processer. HubSpot tvingar dem att snacka med varandra. Det blir tydligt vad som funkar och vad som inte gör det – och det är ofta en ögonöppnare för hela organisationen."

Alexander
HubSpot-specialist, Mild

4. Engagemang in, resultat ut

Att installera HubSpot är en sak – men att få ut full effekt kräver engagemang från organisationen.

"Det är lätt att se HubSpot som en quick fix, men det kräver fortfarande strategi och struktur för att ge resultat. De bästa projekten vi har jobbat med har en insatt och engagerad kund – som ser HubSpot som en del av sin affärsutveckling, inte bara ett verktyg," säger Alexander och fortsätter: 

"Den bästa kunden har en rimlig budget, engagemang och en vilja att utvecklas. Det måste finnas någon som äger ansvaret och ser till att teamen jobbar aktivt med sina respektive hubbar. Mindsetet är framåt, uppåt!" 

5. Mild + HubSpot = fler affärer 

Vi på Mild jobbar inte bara med implementering – vi ser till att HubSpot faktiskt genererar affärer. Vi kan vara med hela vägen eller främst finnas till hands vid uppstart, helt beroende på behovet.

Vårt mål? Att bygga en leadmotor som värmer upp och bearbetar kontakter dygnet runt – inte bara ett system för att skicka nyhetsbrev.

"HubSpot är det mest användarvänliga CRM:et på marknaden, men det krävs fortfarande strategi och struktur för att få full effekt. Där kommer vi in – vi ser till att sälj får bearbetade leads, att automationer funkar och att HubSpot blir en motor för tillväxt, inte bara en plats där data samlas in och glöms bort," säger Pontus.

Är ni redo att ta nästa steg och få ut mer av HubSpot?

Just nu kan du boka en 45-minuters kostnadsfri strategisession med våra HubSpot-specialister Alexander och Pontus. Ta chansen att få konkreta tips anpassade efter din verksamhet – helt utan kostnad.