Nischad målgrupp och användargenererat innehåll på TikTok

Om företaget och uppdraget

Tradebanco AB är ett distributionsföretag inom skönhetsmarknaden i Sverige. De har sedan 1946 erbjudit sina kunder bästa möjliga urval av produkter från ledande nationella och globala leverantörer. Produkterna som säljs under Tradebanco är allt från från hud- och kroppsvård till solskydd och hårvård. Under Tradebanco hittar vi bland annat Hawaiian Tropic, vilket är det varumärke som vi på Mild fokuserade på i detta projekt.


Kund

Hawaiian Tropic Nordic, Tradebanco

Bransch

Skönhetsprodukter

Tjänster

Branding, TikTok-annonsering

Uppdrag

Tradebanco ville nå ut till en mer nischad målgrupp, med sitt varumärke Hawaiian Tropic. Eftersom Tradebanco inte säljer produkter från sin egen webbplats, fick vi jobba med en återförsäljare för att leda trafiken till produkterna. För att leda så mycket trafik som möjligt till återförsäljaren och Hawaiian Tropic-produkterna, behövde varumärket synas där målgruppen befann sig. Därför föll valet av kanal på TikTok. Eftersom Hawaiian Tropic inte fanns på TikTok sedan tidigare, startade vi ett konto åt dem. Uppdraget handlade med andra ord om varumärkesbyggande i sociala medier, mer specifikt genom TikTok.

Det första vi fick klura ut, var hur vi skulle få fram bra material. Vi landade i att det bästa var användargenererat content, alltså samarbetsvideor från influencers på TikTok. Dessa videor fick Tradebanco sedan rättigheter till att använda på sitt Hawaiian Tropic-konto – som vi styrde och gjorde annonser av. 

Resultatet

Kampanjen bidrog till att Hawaiian Tropic gick från från 0 till 834 följare. Detta inom fyra månader och med ett helt nystartat konto. Eftersom vi satte upp annonserna från videomaterialet, kunde vi också mäta clickraten på dessa. I början låg clickraten på 1,1 % och i slutet av kampanjen ökade det till 6%. Samtliga klick och trafik som genererades i kampanjen gick direkt vidare till återförsäljare. Milds ansvar i projektet var att styra kampanjmaterialet mot rätt målgrupp och sprida varumärket, för att öka Hawaiian Tropics varumärkeskännedom.

834 Nya följare

6% CTR

“Vi hade precis märkt av en transformation på TikTok som vi blev nyfikna på. Från att det nästan uteslutande var privatpersoner som postade innehåll, tog sig många företag ut på plattformen. Att våga satsa på ett nytt format och att vara där målgruppen faktiskt befann sig, var superspännande och ledde till de resultat vi var ute efter.”

Cassandra
Kundansvarig, Mild

Blev du nyfiken på projektet och vill veta mer?

Tveka inte på att kontakta oss så berättar vi mer!