Globalt elbilsvarumärke etablerar sig i Sverige – strategierna bakom lyckad marknadsnärvaro för NIO

Om företaget och uppdraget

NIO är en ledande innovatör inom elbilsindustrin. De har den senaste tiden etablerat sig som en framstående aktör på den globala marknaden. Med sitt fokus på hållbarhet och teknisk innovation, är NIO en unik upplevelse för elbilsanvändare. Engagemanget för att revolutionera transportsektorn med högpresterande elbilar och den unika batteribyte-teknologin, har skapat en ny era inom bilindustrin.


Kund

NIO

Bransch

Elbilsindustrin

Tjänster

Design, SEM, SEO, SoMe

Utmaningen

Projektet med NIO inleddes i oktober 2022, under en tid då varumärket var nyetablerat i Sverige och relativt okänt. Utmaningarna var många: hög konkurrens inom elbilssektorn och strategier som behövde anpassas och förtydligas för den svenska marknaden. Med experter inom olika områden var vi redo att ta oss an dessa utmaningar och bygga upp NIO:s digitala närvaro i Sverige från grunden samt koppla grepp om strategiarbetet. 

Lösningen

För att möta dessa utmaningar tog vi fram en omfattande marknadsföringsstrategi som inkluderade SEM, SEO och sociala medier. Genom att arbeta mycket tillsammans med NIO kunde vi anpassa våra strategier löpande för att säkerställa att de var effektiva och relevanta. Vi skapade i början kampanjer och strukturer från grunden, med fokus på ständig optimering och analys. 

Efter några månader insåg vi behovet av att förstärka det visuella materialet, vilket ledde till att vi även tog in en designer från vårt kreativa team på Mild till caset. Detta innebar att vi kunde producera mer tilltalande och effektivt marknadsföringsmaterial – något som bidrar till att stärka NIO som varumärke. Det material som tas fram för NIO används även i marknadsföringssyfte globalt i andra länder där NIO är verksamma.

Resultatet

Vårt arbete har resulterat i en framgångsrik etablering av NIO på den svenska marknaden. Vi ökar i skrivande stund medvetenheten om NIO som varumärke bland deras målgrupp, på samma gång som vi har fått fler att förstå NIO:s USP:ar, till exempelvis den innovativa teknologin som möjliggör batteribyte via så kallade PSSer – Power Swap Stationer. Samtidigt har vi uppnått och överträffat våra vecko- och månadsmål gång på gång. Samarbetet har också utvecklats över tid med ökade resurser och budgetar. Vi kan stolt säga att framtiden ser ljus ut för NIO i Sverige. Nästa steg i projektet är att utöka vår marknadsföringsstrategi till offline-kanaler och fortsätta med förbättring av deras webbplats. Allt för att säkerställa en ännu starkare närvaro på marknaden.

Vårt arbete med NIO är en resa av kontinuerlig anpassning och nytänkande. Att få se hur våra strategier och kampanjer bidrar till NIO:s framgång på den svenska marknaden är oerhört belönande för hela vårt team – och för kund.

Annie
Digital Strateg, Mild

Blev du nyfiken på projektet och vill veta mer?

Tveka inte på att kontakta oss så berättar vi mer!