Genomtänkta digitala strategier som ger resultat

Om verksamheten

Fitness24Seven vill att det ska vara lätt för människor att ha ett hälsosamt liv. Deras gym är tillgängliga alla dygnets timmar – med anläggningar i Europa, Asien, Central- och Sydamerika. Deras erbjudande inkluderar gästvänlig och funktionell träning till ett attraktivt pris. Förutom öppettider dygnet runt, är alltid pass och gruppträning inkluderat i medlemskapet. Medlemmarna kan träna på alla deras gym utan extra kostnad.


Kund

Fitness24Seven

Bransch

Gym och hälsa

Tjänster

Programmatic, SEM

Utmaningen

Under sommarmånaderna 2023 inledde vi vårt samarbete ihop med Fitness24Seven. I stort handlade utmaningen om att Fitness24Seven ville öka antalet nya kunder och nå bättre resultat med sin marknadsföring generellt. Mer specifikt ville de sänka konverteringskostnaderna och höja effektiviteten i alla digitala kampanjer. Fitness24Seven sökte primärt efter en ny SEM-partner och ville ha en nystart med fokus på sökannonser, branding-kampanjer med mera. 

En tydlig del i den initiala briefen var att skifta fokus från varumärkesrelaterade sökord och fokusera mer på "kalla" besökare. Vi såg snabbt att detta var rätt väg att gå då tidigare kampanjer innehöll stora delar av så kallade “Varumärkessök”, detta innebär att sökningen innehåller någon variant av “Fitness24Seven”. Denna typ av sök görs av användare som antingen redan är kunder och känner till Fitness24Seven, alternativt är väldigt nära ett köp och förmodligen hade konverterat ändå. Helt enkelt inte en lika intressant målgrupp när målsättningen är att hitta nya kunder. Ytterligare en utmaning är att detta även försvårar rapporterings- och utvärderingsarbetet, då det är tidskrävande att sortera ut vilka sökningar som är relaterade till varumärket och vilka som kommer från “kalla” användare. 

En tydlig målsättning sattes upp, max 30% av budgeten skulle spenderas på varumärkesrelaterade sökningar, resten skulle gå mot helt nya besökare.

Lösningen

Mild tog sig an utmaningen genom att utveckla en helt ny kampanjstruktur för Fitness24Seven. Detta inkluderade en omfattande översyn av deras Google Ads-strategi. Genom en gedigen användning av negativa sökord och sökordslistor kunde vi separera varumärkestrafiken från den “kalla” trafiken. Vi kan nu konstatera att närmare exakt 70% av budgeten går mot att skaffa helt nya kunder, vars sökbeteende visar på ett generellt intresse för gym, snarare än specifikt Fitness24Seven-gymmen. I strategin har vi även sett till att de nya texterna har en ton som bättre passar Fitness24Seven:s varumärkesidentitet. Samarbetet har med tiden vuxit och inkluderar nu även ansvar för programmatic-annonseringen.  

Resultatet

Samarbetet mellan Fitness24Seven och Mild har resulterat i en märkbar förbättring av den digitala marknadsföringen. Cirka 70% av trafiken som kommer in är numera till synes kalla användare. Att köpa mindre varumärkesrelaterad trafik innebär att den totala kostnaden per konvertering ökar, men samtidigt får vi en större mängd nya kunder då vi drar in användare som inte tidigare sökt specifikt efter gym från Fitness24Seven. Resultatet är ett ökat totalt antal kunder och förbättrad varumärkeskännedom. I oktober 2023 lanserade vi även tillsammans med Fitness24Seven en framgångsrik kampanj för årskort, vilket resulterade i försäljningsrekord. Fitness24Seven har nu en mer strukturerad och effektiv digital närvaro. 

Dessutom har vi sänkt kostnaden per konvertering för icke-varumärkesrelaterad trafik med 49% sedan vi lanserade det nya konceptet.

"Samarbetet med Fitness24Seven visar på att genomtänkta digitala strategier ger resultat. När vi ser hur våra lösningar bidrar till kundens digitala framgång blir hela teamet på Mild både stolta och glada.”

Sofia
Kundansvarig, Mild

Vill du veta mer om det här projektet?

Kontakta oss gärna så berättar vi mer och svarar på dina frågor.