SEO, tekniskt bollplank och internutbildningar hos kund

Om företaget och uppdraget

CDON lanserades 1999 och var på den tiden webbplatsen vi köpte våra cd-skivor, spel och filmer från. Sedan dess har marknaden förändrats och CDON därmed – idag är de Nordens största onlinevaruhus. De använder sig av en mix av skickliga uppköpare och externa handlare som säljer sina varor hos dem för att skapa ett så brett utbud som möjligt. Detta omfattar allt från sportattiraljer, mode och media till elektronik, livsmedel och mycket mer. CDON:s framgång lade grunden för det som idag är Qliro Group. 

Mild Media fick sig ett klassiskt SEO-case av CDON. Vi stöttade deras interna marknadsavdelning med SEO-kompetens, strategi och utbildning där det behövdes. Projektet bestod av två delar: 

  1. löpande SEO – där vi skulle använda oss av tydliga mätpunkter, skapa upp en strategi för synligheten för varje enskild kategori och se till att rankningen översattes till konverterande trafik
  2. utbildning av interna resurser hos CDON – med målet att kunden ligger i framkant när det kommer till SEO, både tekniskt och on-page 

Hela tiden hölls diskussioner om kundens nya webbplats. Slutligen bad de oss att bistå dem i detta också och se till att övergången av 7,5 miljoner sidor till en ny kodbas gick så smärtfritt som möjligt.


Kund

CDON

Bransch

Postorder- & Internethandel

Tjänster

Internutbildning, SEO, Tekniskt bollplank

Lösningen

Inledningsvis fokuserade Mild på ett löpande SEO-arbete utan avbrott. Varje enskild produktkategori hos kunden är så pass stor att de kan anses vara egna webbplatser med egna konkurrenter, styrkor och svagheter. CDON valde därför ut en handfull kategorier som sina strategiskt viktigaste och vi tog fram en tidslinje för kommande halvåret. En månad lades per kategori för olika SEO-insatser. Sedan utvärderade vi för att avgöra om det krävdes mer jobb. Vi höll även i olika slags utbildningar av de interna resurserna hos CDON. Det finns väldigt många olika delar av bolaget som kan ha stor effekt på den organiska synligheten. Därför var det viktigt för oss att finnas tillgängliga för CDON:s medarbetare om de hade frågor kring vad som var bäst ur SEO-perspektiv. Vi såg till att kontinuerligt uppdatera dem om det senaste. 

När vi en bit in i projektet började agera som CDON:s tekniska bollplank hade vi som regel månadsavstämningar med kundens utvecklingsavdelning. Vid dessa tillfällen kunde de ställa frågor eller be oss kolla upp eventuella problem under deras pågående webbutveckling. Kunden jobbar generellt väldigt tekniskt med målet att alltid ligga i framkant vad gäller utveckling, Marketing Automation och Marketing Technology. Det finns därför många olika variabler att ha i åtanke – ett beslut i ena änden kan ha stor effekt i den andra.

SEO & kategorier

Vi tog fram en ny SEO-strategi för varje kategori utifrån en nulägesanalys: hur såg det ut på dagen? Vilka konkurrenter fanns det inom segmentet? Vem gjorde det bra? Hur synliga var CDON jämfört med de bästa? Vi använde Google Analytics 360 för ändamålet och identifierade olika områden som vi behövde arbeta med eller förbättra. Baserat på detta tog vi fram åtgärder som CDON implementerade på sin webbplats. Därefter följde vi upp hur sökorden utvecklades samt vilken trafikvolym de genererade till sajten. 

Vi kikade även efter eventuella problem. Hade kunden mycket trafik men många avhopp kunde exempelvis målgruppen vara fel. Om vi däremot drog få besökare som konverterade mycket undersökte vi hur vi kunde bredda målgruppen. Detta för att öka mängden trafik utan att det påverkade konverteringen negativt.

Internutbildning hos kund

Milds internutbildning hos CDON bestod av två delar. Den första att svara på frågor som kunde gälla både det pågående arbetet och SEO i största allmänhet. Den andra att se till att kontaktpersonen, utvecklarna och alla andra intressenter hos kund var uppdaterade med det senaste inom SEO. Utbildningen ägde rum som workshops på CDON:s kontor eller som mailutskick med online-resurser som vi sedan fördjupade oss i och förklarade närmare.

Tekniskt bollplank

Webbutveckling och SEO kan generera en hel del funderingar hos kund. Exempelvis hur det går till när Google indexerar en sajt eller vilken typ av rubrik som ska användas för produkttiteln på en produktsida. Som tekniskt bollplank tar Mild emot alla frågor och besvarar dem vi kan direkt i mail. Om det behövs djupare förklaringar tar vi ett möte och diskuterar problemet. Ibland kan det behövas workshops som låter oss komma fram till en gemensam lösning som fungerar både för tekniken och SEO:n.

Resultatet

Milds insatser för CDON påbörjades samtidigt som COVID -19, eller coronaviruset, spred sig i världen. Effekten smittan hade på våra marknader var bland annat extremt positiv för e-handeln, så även hos kunden. Det SEO-arbete vi lade ner gav starkt resultat på både rankning och trafik. Vi lyckades även öka synligheten och positionen på nästan alla sökord vi jobbade med. 

Det löpande SEO-arbetet fortsätter, liksom den interna utbildningen och att agera samarbetspartner i tekniska frågor.

Vi har på kort tid lyckats få till ett otroligt nära och produktivt samarbete med hela organisationen. Det ska bli riktigt spännande att fortsätta hjälpa CDON på sin resa att utveckla nordens största marknadsplats.

Samir Bennivin
SEO-specialist, Mild Media

Vill du veta mer om det här projektet?

Eller har frågor kring hur vi kan hjälpa dig.