Mild som digital partner och rådgivare till Bredband2 – ett växande projekt

Om företaget och uppdraget

Bredband2 är Sveriges tredje största leverantör av bredband via fiber. Sedan 1989 förser de svenska folket både på jobbet och hemma med internetuppkoppling, varje dag ser de till att en halv miljon människor kan surfa, streama och roa sig på ett tryggt sätt i sin egen takt. Bredband2 är ett börsnoterat bolag under ständig utveckling. Deras uppdrag är att ge en smidig och trygg digital vardag till alla, med målet om att internetuppkopplingen bara ska fungera. Utan krångel, utan problem.


Kund

Bredband2

Bransch

Bredband och fiber

Tjänster

SEM, SEO, UX

Utmaningen

Uppdraget började 2017 som ett design-och UX-projekt. I början la vi som byrå mycket fokus på användartester, för att förbättra konverteringsgraden av webbplatsen. I denna fas jobbade våra digitala specialister och designers mycket ihop för att bygga och designa flöden på nytt. Det som togs fram i analyserna kunde förverkligas genom interaktiva prototyper som sedan lämnades över till det interna utvecklingsteamet hos Bredband2. 

Sedan 2017 har caset mellan oss på Mild och Bredband2 vuxit successivt. Idag är vi deras digitala partner och rådgivare. Vi sköter sedan 2022 både SEO och SEM, samtidigt som vi agerar rådgivare och bollplank inom flera områden till marknadsteamet. Det är ett nära samarbete med ett mycket kompetent team på Bredband2. Tillsammans ser vi till att ständigt utveckla både varumärket och säkerställa att Bredband2 ligger i framkant på det digitala fältet.

Lösningen

Våra insatser har lett till en röd tråd i marknadsföringen för Bredband2. Tidigare önskades både mer specialistkunskap internt och eftertraktade åtgärder av webbplatsen. Tillsammans med Bredband2 har vi lyckats säkra en mer omfattande och bättre mätning på sidan och fyllt i de luckor där det behövts mer stöd. Vi har även satt en långsiktig strategi som är både hållbar och skalbar för både SEM och SEO. Resultaten visar bland annat på bättre konvertering och en mer sammansvetsad bild av varumärket i stort.

Att det inledande projektet sedan ledde till ett löpande case, visar också på ett gott samarbete hela vägen. Genom att vi på Mild fick skapa oss en överblick av Bredband2 som bolag och analysera deras utmaningar – tog vi oss an ett uppdrag som än idag, fortfarande är under ständig utveckling. 

“Att få jobba så pass tight tillsammans med Bredband2, som dessutom befinner sig i en expansiv fas, ger oss möjlighet att utvecklas tillsammans. Vi står aldrig stilla i projektet, det finns alltid ett nästa steg. Att kunna kombinera SEO och SEM i denna typ av projekt är ett oerhört framgångsrikt koncept som vi kunnat se genom markant ökning av både konverteringar och antal relevanta besökare till webbplatsen. ”

Jens
Head of SEO, Mild

Blev du nyfiken på projektet och vill veta mer?

Tveka inte på att kontakta oss så berättar vi mer!