Anpassa webbplatsen inför GDPR
Den 25:e maj 2018 är ett datum att se fram emot med skräckblandad förtjusning. Då träder EU:s nya dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation) i kraft inom hela Europeiska Unionen. Här i Sverige medför det kommande regelverket att företag och organisationer som samlar, behandlar och förvarar personuppgifter måste formalisera och anpassa sina rutiner för detta. Den som slarvar hotas med dryga böter.
Vi på Mild Media har tidigt varit ute för att underlätta övergången för våra kunder. Nya webbplatser utvecklas så att de redan vid lansering är anpassade för kommande regelverk. Utöver detta kontaktas även befintliga kunder anpassning av webblösningen sker såväl tekniskt som juridiskt.
Ett av de vanligare problemen att lösa inför GDPR är hur er webbplats hanterar insamling av personuppgifter via formulär. Den som lämnar ut sina personuppgifter kommer behöva ta del av information om varför uppgifterna samlas in, hur länge de lagras och vem som kommer hantera dem. Detta kommer medföra att en skriftlig personuppgiftspolicy behöver skapas. Idag är det också väldigt vanligt att data från formulär lagras på servernivå utan en bortre tidsgräns, något som i samtliga fall medför ett behov av vidareutveckling av webbplatsen för att anpassa den mot kommande regelverk.
Inför övergången har EU:s publikationsbyrå släppt en PDF med initiala punkter som företag bör ta hänsyn till inför GDPR. Denna folder finns att läsa hos Datainspektionen. (http://www.datainspektionen.se/Documents/Data%20protection%20infographic%20SV-LR.pdf)
Om du har frågor kring hur du anpassar din webbplats för att bli GDPR-compliant är du välkommen att höra av dig till oss. Vi kan hjälpa dig, oavsett om du sitter i en webbplatslösning från WordPress, Drupal, Joomla, EpiServer eller något annat CMS.