Under 2023 tog TikTok-användare steget utanför boxen och förändrade hur vi skapar och konsumerar innehåll genom att våga utforma content som väcker känslor hos tittaren. Även en högre andel användare utformar egna videor eftersom det blivit lättare att vara kreativ på plattformen genom TikToks olika videoverktyg. Detta har resulterat i en oändlig mängd content för alla TikTok-följare.
Trendrapporten belyser frågor om vad som driver de som växer och utvecklas, samt vad som håller andra tillbaka. Det behöver inte vara så komplicerat att lyckas på TikTok, men det kan kännas som en tuff väg att klättra om man aldrig har försökt tidigare.
2024 är året som innovativt mod tog över
Under 2024 har TikTok-communityn omfamnat ett nytt tankesätt med fokus på kreativt mod. Tidigare har man pratat om att vara modig i sitt skapande, men TikTok har verkligen visat oss vad mod innebär. Genom att blanda nyfikenhet, fantasi och sårbarhet med kreativitet bygger TikTok starkare en gemenskap och visar vad människor värdesätter i flödet.
Upptäcka det oväntade
På TikTok söker användare inte bara efter ett enda svar. Här leder nyfikenheten till nya intressen, perspektiv och verkliga handlingar. TikTok ger den perfekta kombinationen av passiva upptäckter och en aktiv vilja att lära sig, vilket gör det lättare än någonsin att upptäcka något nytt.
Att vara modig lönar sig
TikTok har öppnat upp vår skaparförmåga och höjt den kreativa ribban för både användare och varumärken. Och det är precis vad branschen behöver nu. För att lyckas på TikTok måste varumärkena göra kreativitet till en del av sin marknadsstrategi. Det är avgörande att ta risker och visa sårbarhet för att skapa ett vinnande koncept och bli viral.
Trenden Innovativt mod på TikTok väcker global nyfikenhet, förändrar traditionella berättelser och bygger förtroende mellan varumärken och deras målgrupp.
TikTok hjälper marknadsförare att skapa trendriktigt och framgångsrikt innehåll genom att erbjuda resurser som håller jämna steg med kulturen. TikTok-gemenskapen har blivit en stor föregångare och varumärken är inbjudna att forma kulturen tillsammans med dem.
Trend 1: Oväntade upptäckter genom scrollande
På TikTok frodas upptäckterna och nyfikenheten. Användarna upptäcker ständigt nya och specifika intressen och delar gärna sina passioner. Användare söker sig till TikTok för att hitta mer än ett enda "rätt svar." Här når varje nyfikenhet och intresse sin topp, vilket leder till nya perspektiv och outforskade djupdykningar.
Populära hashtags som #newfinds och #tiktoktaughtme visar hur TikTok hjälper användarna att utvecklas och lära sig nya saker. Traditionella sökresultat ger dig svar baserade endast på data, medan TikTok låter kreativitet och gemenskap leda vägen.
Rapporten visar att 44 % av användarna har besökt TikTok med ett specifikt mål men upptäckt något helt annat som de inte hade förväntat sig. Rapporten belyser också att användare är 1,8 gånger mer benägna att hålla med om att TikTok introducerar dem till nya ämnen som de inte ens visste att de gillade.
I oktober 2023 lanserade TikTok en ny sökfunktion "Search Ads Toggle", som låter varumärken visa annonser i sökresultatet på plattformen. Annonserna skapas automatiskt utifrån befintliga In-Feed Ads och visas bredvid organiska resultat, baserat på relevanta sökningar. Detta ger varumärken en möjlighet att nå användare med hög köpintention. En studie visar att 70% av kampanjer med Search Ads Toggle aktiverat presterar bättre, tack vare effektivare konverteringar från sökannonser. TikTok blir därmed en viktig plats för att upptäcka nya varumärken och produkter.
Trend 2: Berättande utan begränsningar
TikTok gör världen mindre genom att få det globala att kännas lokalt. Användarna är öppna för att lära sig och utforska nya perspektiv, och populära trender överskrider geografiska gränser. Detta gör att användarna kan uppleva olika kulturer genom engagerande innehåll som visar hur människor världen över lever sina liv i vardagen.
TikTok bygger broar mellan olika kategorier som sport, mat, mode, resor och skönhet, vilket skapar större och mer betydelsefulla ögonblick än någonsin tidigare.
74 % av användarna känner att TikTok kopplar dem samman med människor från olika kulturer och 67 % säger att de har lärt sig mycket om andra människor och kulturer på plattformen.
Fängslande storytelling-format leder tittarna förbi de första sekunderna, annonser som syftar till att väcka användarnas nyfikenhet får dem att titta 1,4 gånger längre.
Trend 3: Överbrygga förtroendegapet
Det finns en växande klyfta i förtroendet mellan konsumenter och varumärken idag. Användarna söker mer än att göra ett engångsköp, de vill också att varumärken ska bidra till en positiv förändring i samhället och vara transparenta i relationen mot sina konsumenter. Det är avgörande att varumärkena har tydliga värderingar och att de är pålitliga.
TikTok ger varumärken möjligheten till öppen kommunikation med sina konsumenter och sitt community. Varumärkena kan också använda kreatörer (influencers) som kan skapa genvägar till målgruppen. Varje kampanj och organisk innehåll gör det möjligt att dela, lyssna och lära sig, vilket bygger förtroende och värderingar tillsammans för att skapa djupare lojalitet både på och utanför plattformen.
Efter att ha sett en annons på TikTok litar tittarna 41 % mer på varumärket och är 31 % mer benägna att vara lojala mot det.
Genom att bygga förtroende och gemensamma värderingar kan varumärken skapa djupare lojalitet, både på plattformen och i det verkliga livet.