Om företaget och uppdraget
Nordisk Clean Solutions är en framstående leverantör av kommersiella rengöringslösningar, specialiserad på diskmaskiner och utrustning för storkök och industriella miljöer. De finns på flera internationella marknader, med särskilt fokus på den brittiska marknaden. Företaget fokuserar på att erbjuda högkvalitativa produkter och effektiv service till sina kunder.
Under våren 2021 inleddes ett samarbete mellan Mild och Nordisk Clean Solutions för att förbättra deras digitala närvaro. Uppdraget omfattade initialt SEO och har senare utvecklats till att även inkludera SEM i syfte att öka kundens omsättning genom att driva betydelsefull trafik till webbplatsen.
Kund
Nordisk Clean Solutions
Bransch
Kommersiella disklösningar
Tjänster
SEO
Utmaningen
Vid projektstarten stod Nordisk Clean Solutions inför flera utmaningar. De hade tidigare gjort mindre SEO-insatser men saknade interna resurser för att kunna ta nästa kliv samt skapa en övergripande strategi. Den största utmaningen blev därmed att skapa en väl utformad och hållbar SEO-strategi som kunde konkurrera på en marknad med få men mycket eftertraktade sökord.
Det primära syftet med projektet är att öka Nordisk Clean Solutions omsättning genom att öka andelen relevanta organiska besökare från sökmotorer, främst Google.
Lösningen
För att möta nämnda utmaningar utformade vi en marknadsstrategi som vi använde inom tre olika områden.
1. Teknisk SEO
Vi genomförde en omfattande analys av webbplatsens tekniska aspekter och implementerade åtgärder för att säkerställa att den uppfyller Googles krav på prestanda och användarvänlighet. Detta moment är mycket viktigt för att lyckas med webbplatsens resultat ur ett SEO-perspektiv.
Några av de tekniska åtgärderna som sågs över och genomfördes var:
- Laddhastigheten
- Användarvänligheten på mobil
- Duplicerat innehåll
- Interna länkstrukturen
2. Innehållsstrategi
Med utgångspunkt i en grundlig sökordsanalys skapade vi nytt innehåll, och förbättrade även befintliga artiklar som fanns på webbplatsen, med fokus på att möta kundernas behov i olika stadier av köpresan. Vi optimerade även flera existerande kategori- och produktsidor med fokus på att öka mängden köpmogna organiska besökare.
3. Off-page optimering
Parallellt med on-page arbetet arbetade vi även med diverse off-page relaterade SEO-taktiker, vilket ökade webbplatsens auktoritet och gav positiva resultat primärt för de mer konkurrensutsatta sökorden.
Resultatet
Tack vare ett nära samarbete med mycket driv och engagemang från alla parter kunde vi tillsammans skapa ett mycket framgångsrikt projekt med imponerande resultat.
Milds strategiska insatser har resulterat i en betydande förbättring av Nordisk Clean Solutions digitala närvaro. Under första halvåret 2024 ökade den organiska trafiken med 60% jämfört med samma period föregående år, trots den mycket hårda konkurrensen inom branschen.
Investeringen i SEO har också gett en imponerande ROI på 679%, vilket innebär att företaget nu är beräknade att få tillbaka nästan 7 kr för varje investerad krona. Samarbetet har också utökats till att omfatta SEM (Google Ads), vilket ytterligare stärker deras position på marknaden.
Vi fortsätter också det löpande arbetet med innehållsproduktion och förbättringar av webbplatsen, med ett tydligt UX-fokus för att säkerställa att vi ständigt ger besökarna en så sömlös upplevelse som möjligt.
Nyfiken på det här projektet?
Kontakta oss så berättar vi mer.