Smart SEM-strategi satte rätt trafik i rullning

Om verksamheten

Duni Group är en ledande aktör inom hållbara och innovativa lösningar för dukade bord och take-away. De är kända för sitt sortiment av miljövänliga produkter som servetter, dukar, ljus och förpackningar som kombinerar kvalitet med estetisk design. Noterade på NASDAQ Stockholm, betonar Duni Group vikten av en värderingsdriven kultur och strävar efter att vara branschledande genom att bidra mer till samhället och miljön än vad de själva tar. Deras vision är att främja njutning av mat och gemenskap, samtidigt som de säkerställer en hållbar framtid för kommande generationer. 


Kund

Duni

Bransch

Restaurang och catering

Tjänster

SEM

Utmaningen

Dunis kontostruktur var beroende av varumärkesrelaterad trafik. Denna begränsning hindrade Duni från att nå ut till nya, "kalla" kunder. Här ville vi skapa en skalbar strategi som både förlitade sig på varumärkeskännedom och kunde engagera kunder utan tidigare erfarenhet av varumärket.

I mars 2023 inledde vi på Mild ett samarbete med Duni Group. Samarbetet mellan oss på Mild och Duni har sedan start varit att utveckla och implementera en smart SEM-strategi för Dunis marknadsföring. Med en utmaning att omstrukturera kontostrukturen och skapa en mer effektiv marknadsföringsstrategi, tog vårt team sig an uppgiften med fina resultat.

Lösningen

För att möta dessa utmaningar utvecklade vi tillsammans med Duni en tvådelad strategi. Först separerades varumärkestrafiken från den kalla trafiken. Därefter skapades specifika kampanjer med syftet att enbart rikta sig till nya kunder. Teamet experimenterade med olika shopping-upplägg för att hitta en skalbar och budgetanpassad strategi. Denna metodik krävde noggrann planering och ständiga justeringar för att optimera resultaten.

Resultatet

Efter en period av noggrann analys och anpassning, uppnådde vårt team tillsammans med Duni en non-brand ROAS (Return On Ad Spend) som var 54% högre än vid projektets start. Denna betydande ökning visar på en smart strategi och vad ett effektivt samarbete med löpande optimering av kampanjer kan leda till.  

Under projektets gång har samarbetet mellan Mild och Duni stärkts avsevärt. Med ökat förtroende från Dunis sida har Mild fått utökade resurser och ansvar, inklusive analyser och budgetunderlag. Detta har lett till en djupare förståelse för Dunis behov och en mer skräddarsydd service. Med den framgång som projektet hittills har haft, ser framtiden ljus ut.

”I Mild så har vi hittat en strategisk partner som bidrar med kreativa idéer, proaktiva lösningar och som hela tiden arbetar agilt för att hitta rätt väg framåt för att vår digitala affär ska växa hållbart och långsiktigt. Vi är oerhört nöjda med vårt samarbete och ser fram emot att använda Milds expertis inom fler e-handelsområden i framtiden.”

Alexander Granath
E-Commerce Manager, Duni Group

Vill du veta mer om det här projektet?

Kontakta oss gärna så berättar vi mer och svarar på dina frågor.