Mångfacetterad e-handel med ren design och smidiga funktioner

Om företaget och uppdraget

Liljekvists är ett familjeägt företag med tre fysiska butiker och serviceverkstäder i Laholm, Ängelholm och Halmstad samt en e-handel. De har under flera år fokuserat större delen av sin verksamhet på Husqvarna Skog & Trädgård och blivit väldigt kunniga inom robotgräsklippning. Dessutom ser de till att maskinerna du har köpt hos dem alltid fungerar, både genom att serva dem i sina verkstäder och att sälja reservdelar. De jobbar mycket med B2B och erbjuder både företag och föreningar smarta lösningar och serviceavtal. Och även om just utveckling av e-handeln är vad som hamnar på Milds bord väljer Liljekvists att fortsätta satsa på service och fysiska möte med sina kunder – ett slags heltäckande tänk helt i linje med dagens företagande. 

Beslutet att göra någonting mer av den redan väletablerade e-handeln diskuteras under lång tid. Dock börjar den gamla webbplatsen att kännas omodern, varför Liljekvists vill vidareutveckla den till dess fulla potential: en e-handelsplattform utökad med mycket information, tips och råd samt en smidig koppling till Pyramid. Viktigt för dem är att fortsätta betraktas som en stabil partner av sina kunder, någon som inger trygghet och delar med sig av sin kunskap samtidigt som de även erbjuder tjänsterna. Anledningen till att de väljer Mild bygger på samma resonemang: vi anstränger oss för att vara en stabil partner åt våra kunder, en som kan täcka upp alla behov. För Liljekvists del innebär detta trafikdrivning och konvertering redan under webbprojektet, möjlighet till ett långsiktigt samarbete och djup, teknisk kompetens kring exempelvis integrationer mot Pyramid.


Kund

Liljekvists

Bransch

Skogsmaskiner, Trädgårdsmaskiner och Detaljhandel

Tjänster

Ecommerce, SEO, UX, Webbplats

Lösningen

Uppstartsmötet äger rum i Laholm en vintrig decemberdag, där hela gänget samlas på Liljekvists kontor. Ambitionsnivån är hög från start och målet tydligt för kunden: deras befintliga e-handel konverterar bra men det är dags för nästa steg. Efter mötet påbörjar vi ett två månader långt och omfattande arbete med att ta fram den nya e-handelns sidstruktur. Vi har hanterat den gamla webbplatsen löpande åt kund så vi kan plocka data därifrån, vilket hjälper oss i vår grundläggande sökordsanalys. För att denna del av projektet ska bli så givande som möjligt sitter vi på plats hos kund i workshops och arbetsmöten på cirka 2-3 timmar med syftet att spika olika kategorier med mera. 

Med sidstrukturen klar påbörjar vi designprocessen. Vanligt är att fokusera på startsidan och sedan utgå från den, dock är produktsidorna och kassan än viktigare så vi börjar där. Designen tar avstamp i mobilversionen för att sedan parallellt anpassas till dator, just för att viktig trafik kommer från mobila enheter. Fokus vilar på användarvänlighet, att besökarna ska kunna hitta rätt i menyn, att steget från kassan till utcheckningen är så enkel som möjligt. Vi gör dessutom kassan avskalad och ren med få andra val, just för att köpresan inte ska störas. Några av valen som dock ska finnas med är passande tillbehör eller tjänster till vald produkt. Utmaningen blir presentera dessa tillval på ett enkelt sätt, både på produktsidorna och i kassan.

E-handel

Vi bygger en bred, gedigen e-handel i WooCommerce med kopplingar till Pyramid – så snart beställningar görs på webbplatsen kommer de in i deras affärssystem automatiskt för snabbare och enklare hantering. I detta fall handlar det om en SOAP-lösning, något vi har arbetat med många gånger förut. Vi bygger även en koppling till betalningstjänster Klarna. E-handeln får en responsiv, snabb sökfunktion som listar upp produkter, kategorier och inlägg – sökresultaten börjar visa sig under tiden du skriver. Med produktfiltreringsfunktionen vi bygger kan du pinpointa en produkt genom att exempelvis välja arbetskläder, kryssa i storlek och märke med mera. 

Inne på varje produkt bygger vi in en tipsfunktion med relaterade produkter. Dessa tillbehör är någonting som Liljekvists manuellt väljer när de redigerar en produkt. Vi bygger också en artikelsida där kunden guidar sina köpare i hur de hanterar sina robotklippare, lagar produkter och kabelbrott med mera. Dessa tips och guider kan också läggas in manuellt på olika produktsidor. 

Varukorgen gör vi minimalistisk och lättmanövrerad – du kan endast gå vidare till kassan, lägga till fler produkter eller ta bort produkter. Knappen med texten ”Till kassan” får färgen orange för att stå ut och snabbt fånga blicken. I kassan fortsätter samma tänk med en tydlig kolumn till höger som sammanfattar vad du har i varukorgen. Här finns också en rad med förslag på tillbehör som passar till vald produkt. Härifrån är det inte många klick via Klarna-checkout innan du är klar, vilket i sin tur leder till högre konvertering.

Design & konvertering

Designen jobbas fram utifrån Liljekvists önskan om en luftig, vit och fräsch känsla med inslag inspirerade av deras blå logotyp. Webbplatsens layout görs enkel och rak med fokus på produkter och konvertering – på startsidan kan du köpa produkter direkt via diskreta köpknappar. På produktsidorna skapar vi templates utifrån samma tanke: att du ska kunna köpa tillbehören med ett enkelt klick, exempelvis en ny kedja till motorsågen. Vi formar också en meny som på ett tydligt sätt visar Liljekvists bredd, vilket är en utmaning med ett så brett sortiment. 

Därtill designar vi en paketlösning som låter Liljekvists sätta samman en produkt med tillbehör till ett förmånligt pris. Om deras kunder klickar på en produkt kan de då se att den ingår i ett paket och välja att köpa det.

SEO

Under tiden som webbplatsen börjar byggas jobbar vi med Google Ads, Facebook Ads och SEO. Liljekvists gamla webbplats har många huvudrubriker, kan vi paketera dem annorlunda på något sätt? Vi ser över Liljekvists utbud, genomför en sökordsanalys och anpassar sidstrukturen efter sökorden vi vill att Liljekvists ska synas för. Vanligtvis handlar det om att lägga till sidor snarare än att ta bort, därför skapar vi landningssidor för viktiga begrepp. 

Under utvecklingens gång kommer mycket input från SEO-avdelningen. Inför lanseringen går vi även igenom ”301:orna” – alla sidor på den gamla webbplatsen som ska pekas om till nya url:er på den nya webbplatsen. Detta är en mycket viktig sak att göra när du ändrar i url- eller kategoristrukturen, då det finns mycket länkkraft att hämta från gamla, uppbyggda sidor. Vi vill heller inte tappa trafik, varken i form av människor eller bottar.

Resultatet

Liljekvists nya e-handelsplattform är ett resultat av ett nära samarbete, både internt och med kund. Trots de utmaningar vi stött på har vi inte tummat på någonting utan hållit siktet inställt på en riktigt bra leverans, någonting vi också lyckas med. Den nya e-handeln fokuserar på försäljningen av reservdelar mer än maskiner, vilket är ett av kundens mål då så stora produkter kräver mycket hantering när de ska skickas. Detta skifte har gjorts möjligt genom att vi lyfter tillbehör och reservdelar på webbplatsen samt ställer om annonseringen. 

E-handeln som sådan är användarvänlig och tydlig. Menyn låter dig få en bra överblick av Liljekvists utbud där kategorierna listas horisontellt – trycker du på en kategorier listas alla underkategorier upp undertill. Webbplatsen bär också certifieringen Trygg E-handel, vilken ägs och drivs av Svensk Distanshandel AB och visar Liljekvists kunder att de är just en seriös aktör och att köpet sker tryggt och säkert.

Vi fortsätter att jobba vidare med löpande SEO och fokus på att återta samt förbättra organiska placeringar på Google. Därtill utvärderar vi den nya e-handeln kontinuerligt för att se hur den presterar och utför analyser för att se var förbättringar kan göras.

Resultatet i siffror: 
Jämfört med föregående period (mars till juni 2020), dagens datum 1/7:  

81% ökad konverteringsgrad

40% ökat antal transaktioner

28% ökade intäkter

83% ökat antal sålda produkter

“Grymt kul och utmanande case! Efter ett nära samarbete och en gemensamt hög ambitionsnivå har vi lyckats leverera en riktigt bra e-handelslösning.”

Jacob Johannisson
Produktionsledare, Mild

Vill du veta mer om det här projektet?

Kontakta oss om du har frågor eller vill veta mer om det här projektet.