Så förbereder du dig för Googles nya analysverktyg – GA4

Nu är det bara en månad kvar tills Google stänger ner UA.

Bild Christian Olausson, VD för Mild Bild Christian Olausson, VD för Mild

Hur bra koll har du på övergången till Googles nya analysverktyg GA4? Vår VD Christian Olausson reder ut alla frågetecken på ämnet. Det finns både ett datum och andra detaljer att ha i åtanke nu när övergången närmar sig.

- GA4 är den nya versionen av Google Analytics. Man kan säga att det är en mer insiktsdriven analysplattform, där det kommer gå att tracka mobilappar och webbplatser i en och samma Property, säger Christian.

Skillnaden mellan GA4 och Google Universal Analytics

Utseendemässigt är GA4 mer likt Google Ads och Google Search Console, men användarmässigt skiljer sig plattformen mycket från tidigare versioner. Datainsamlingen har också en mer integritetsfokuserad utformning. Google fasar nämligen ut tredjepartscookies för att vara mer i linje med GDPR och framtida, liknande regleringar. Det här har Google lyckats med genom utveckling av sin maskininlärning.

Varför skiljer sig resultaten mellan GA4 och UA?

Den största skillnaden på GA4 och UA är hur GA4 samlar in och strukturerar data, det är också därför resultaten skiljer sig när man jämför de två versionerna. GA4 är mer flexibel och robust med bättre visualiseringar och rapporter medan UA använder datainsamling som är baserad på sessioner och sidvisningar. I GA4 är varje typ av användarinteration en händelse, ett event – såsom sidvisningar, konverteringar och klick.

Vad behöver jag tänka på?

Det viktiga är att göra de förändringar som krävs innan den 1 juli 2023. Då ersätts den gamla versionen helt med den nya.

- Den äldre versionen, Google Universal Analytics, kommer inte att samla in mer data efter detta datum. Påbörja därför implementeringen av GA4 så snart som möjligt, är mitt främsta tips, avslutar Christian. 

GA4 har fler kanalgrupper än UA – vilket gör det lättare att analysera trafik. Du kommer också bättre att förstå varifrån besökarna kommer och hur de interagerar med din webbplats. En nyhet är också att du nu kan skapa egna kanalgrupper (Custom Channel Groups) något som också varit efterfrågat av användare sedan lanseringen av GA4. För att dra nytta av detta är det viktigt att gå igenom UTM-taggar och säkerställa att dessa matchar med GA4.

Det finns bland annat events som GA4 by default samlar in, som page_view, session_start och file_download. För att dessa events ska matcha din webbplats är det viktigt att du sätter upp specifika events för att säkerställa företagets KPI:er. Vidare är vyer (Views) helt borta i GA4, ersatt av Property. Bouncerate var till en börjat helt borttagen och ersatt med engagement rate. Men efter feedback från användarna går det nu att lägga till i skräddarsydda rapporter. Det ska dock sägas att engagemangsfrekvensen kan vara mer användbar än avvisningsfrekvensen eftersom den också tar hänsyn till tiden som spenderas på sidan och antal händelser som utförs.

En av de mest imponerande funktionerna i GA4 är cross-device-reporting. GA4 ger betydligt bättre och mer exakt spårning över flera enheter än UA. Detta hjälper dig att få en bättre bild av dina marknadsföringskampanjer på olika enheter och åtgärdar problem med tillskrivning över flera enheter.

GA4 uppdateras löpande

Sammanfattningsvis har GA4 flera nya och förbättrade funktioner som ger användare mer avancerad och detaljerad datainsikt. GA4 uppdateras och justeras löpande för att ständigt förbättras, det är därför viktigt att följa utvecklingen efterhand.   

 Checklista – så övergår du till GA4

  • Skapa din GA4-egendom och starta datainsamlingen
  • Gör en lista över event/konverteringar du vill ha med i GA4
  • Börja migrera/skapa upp ovan event till GA4
  • Länka alla andra verktyg (Google Ads, Search Console, etc) till din GA4
  • Säkerställ övriga inställningar som filter, uteslutande ip-adresser etc.
  • Definiera datumet när du ska använda GA4 som din primära källa i din verksamhet

Vi hjälper er gärna med implementering