Några av våra kunder
Vi tar fram varumärken som ger kvarstående intryck
Ett väl genomtänkt varumärke med ett en tydlig varumärkesstrategi, är en förutsättning för att din verksamhet ska bli igenkänd och ihågkommen. När du har ett starkt och sammanhängande varumärke blir det lättare för kunder och andra intressenter att förstå vad ni erbjuder. Ditt varumärke är också det som skiljer dig från dina konkurrenter.
Att skapa en stark varumärkesplattform kräver mycket. Det är många element som måste beaktas, till exempel företagets historia, värderingar och mål. Dessutom behöver varumärket ha en sammanhängande grafisk profil och en kommunikation som är konsekvent i alla kanaler. Därför tar vi på oss tid att lära känna dig som kund och ditt företag innan vi skapar en skräddarsydd varumärkesstrategi åt dig, som uppfyller behov och mål. Det har vi lång erfarenhet av.
Såhär ser vår process ut
1. Uppstart
Första steget är alltid ett uppstartsmöte mellan er och vårt team på Mild. Efter uppstartsmötet genomför vi en eller fler workshops. I dessa workshops går vi tillsammans igenom de funderingar som återstår för att vi ska börja jobba ihop. Hur många workshops som behövs, beror på hur mycket av arbetet som redan är fastställt. Genom denna uppstart skapar vi förutsättningar för ett gott samarbete oss emellan, där vi löpande planerar in möten och workshops med er när det behövs.
2. Analys och research
I nästa steg tittar vi på mål och ambitioner med projektet. Vad vill ni uppnå med ert starka varumärke? När vi har fastställt detta, gör vi en analys över era konkurrenter och omvärld. För att vi ska ha en bra grund att stå på, tar vi också reda på era styrkor och svagheter som varumärke och bolag. Vilka värderingar behöver vi förhålla oss till, och måste de kanske definieras tydligare? Hur vill ni uppfattas utåt sett? Här kommer vi in på vilka marknader ni redan finns på och potentiellt nya marknader framöver samt vilka målgrupper ni arbetar mot. När vi tillsammans har kommit fram till ovanstående punkter, kommer vi påbörja resan om att positionera ert varumärke mot rätt kunder.
3. Varumärkesplattform
Vi levererar en varumärkesplattform. I denna definierar vi tydligt era kärnvärden (brand values), vision (mission), vad som särskiljer er från andra (uspar), varumärkets personlighet, målsättning, målgrupper och ert kundlöfte.
4. Kommunikationsplattform
Efter att varumärkesplattformen är färdigställd, skapar vi en kommunikationsplattform åt er. Denna utgör grunden för er visuella identitet och er tone of voice. Här ser ni hur ni ska använda er logotype, primära färger, typsnitt, grafiska element, bildmanér och eventuellt tillhörande bildbank. Vilka ordval ni ska använda och vilken känsla ni ska förmedla i er textkommunikation, finns också nedskrivet i kommunikationsplattformen under avsnittet tone of voice.
5. Implementering
När det är dags för implementering får ni en varumärkeshandbok av oss (brand guidelines). Behöver ni även hjälp med tillhörande aktivitetsplan, bistår vi naturligtvis med den hjälpen. Exempel på vad er aktivitetsplan kan innehålla är kampanjmaterial, säljmaterial, strategier för sociala medier och webbplats.
Vad våra kunder säger
Läs mer om våra projekt
Vi ger ert varumärke maximal genomslagskraft
Skriv till oss! Ibland är det inte lätt att veta exakt kravställning, vi hjälper er mer än gärna på traven.
Varför ska jag välja Mild som varumärkesbyrå?
- Vi bygger varumärkesupplevelser över hela kundresan.
- Vi förstår helheten kring varumärkesstrategi, grafisk profilering och strategisk kommunikation – allt sammanvävt i ett.
- Vi samarbetar med allt ifrån lokala aktörer till internationellt kända varumärken.
- Vi har ett erfaret team kommunikativa strateger, designers och copywriters utplacerade på våra tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.